December 26, 2012

Terugblikje 2012.

Ja ja, het is nu dan alweer bijna 2013.

Terugblikje 2012?
Vwo 5 afgerond na veel stress en veel rot opdrachten en toetsen.Werkweek met school naar Berlijn en heel lang gewacht tot alles rond was voor dit Exchange year. Veel mailtjes en telefoontjes later had ik dan het gezin waar ik nu in zit. Laatste keer gewerkt bij het Karwei, nog een paar zeiltrainingen gehad en toetsen afgerond/ afgeraffeld. Halverwege het jaar laatste bijeenkomst van STS en twee weken later op naar de andere kant van de wereld.
Die dag kan ik me nog perfect herinneren en is al een halfjaar geleden. Voor mij is 2012 dan ook echt omgevlogen!


Na een week Sydney moest ik hier settlen en naar school.

Waar ik achter ben gekomen? De mensen met de grootste mond zijn niet de grootste vrienden.
Mensen die super leuk en aardig waren in de eerste weken op school, zijn gewoon aardig. De mensen die ik daarna heb leren kennen, zijn close, betrouwbaar en mijn echte vrienden.

En de mening van anderen? Ja ja, super veel mensen waren laaiend enthousiast over het feit dat ik hier nu echt zit. Dat ik er een jaar tussen uit ben gegaan, een jaar naar Australie. Maaaaaar: 'Is dat niet dom? Je hebt je diploma nog niet? Waarom tussen vwo 5 en 6? Ga je je diploma dan wel halen? En waarom zo ver weg? Kan je dat wel?'
Euhm, nou mensen. Ik wilde dit. Ik wil dit. Ik doe dit. En ik ben er gelukkig mee en JA, ik ga mijn vwo-diploma halen. Ik ga er gewoon keihard voor werken! Misschien wat harder dan de mensen die er niet tussen uit gaan, maaaaaar, ik heb dan wel een goede ervaring. Laat mensen maar praten, toch!?



Wat ik heb geleerd? Oordeel mensen niet op hun huis/ situatie/ uiterlijk. Nieuwe mensen leren kennen is tof. Ook al zou je misschien in Nederland niet met ze omgaan. Dat betekent super veel verschillende mensen, verschillende types en van verschillende landen.

Nog iets beseft? Nou, ik zit hier dus, met mijn laptopje, bij mijn tweede familie. In Australie. Maar natuurlijk mis ik mijn eigen ouders en familie ook wel. Zeker met de feestdagen. De kilometers tussen Nederland en Australia laten me beseffen dat je eigen familie niet te vervangen is. Die staat op nummer 1 en daar kan een andere top familie niet tegen op!

Wat het belangrijkste is? Always look at the bright side of life, tada, tadadadada... Gewoon omdat het allemaal zo veel leuker en makkelijker maakt.Na regen komt zonneschijn :)



Wat mijn hoogtepunt is weet ik niet. Meerdere! Het vertrek, de dag van de waarheid was super spannend en ongeloofwaardig, maar een soort nieuw begin!
De week in Sydney was geweldig, en de eerste keer naar school in een ander land was spannend. En dan natuurlijk mijn formal.
Van alles en nog wat, soms natuurlijk wat heimwee, maar dat is te verwaarlozen.

En dan is het nu al weer kerst 2012 geweest. Vorig jaar zat ik met kerst in Zuid-Afrika, nu in Australie. Ergens verlang ik wel weer naar een kerst in Nederland, of in elk geval in Europa. Maar hey, daar is het jaar2013 voor.
Tenzij ik natuurlijk weer met gekke ideeen kom, maar pap, mam, opa en oma, maak je maar niet druk. Zal ik niet doen hoor.



In het nieuwe jaar zal ik over mijn kerstdagen vertellen!

byeee ♥

No comments:

Post a Comment